Zingen is goed voor taalontwikkeling

vrijdag 26 januari 2024

Luisteren naar muziek en zingen zijn goed voor de ontwikkeling. Op De Piramide besteden we hier daarom graag aandacht aan. 

Veel zingen

Voor kinderen in het basisonderwijs is zingen belangrijk. Volgens onderzoekers draagt het bij aan de taalontwikkeling van kinderen. Zo kan het kinderen met taalproblemen helpen, vertelt Ellen Bothof, muziekdocent op de Pabo. ‘Ook voor kinderen met een andere hoofdtaal kan zingen in de klas veel betekenen. Je maakt tijdens het zingen bewegingen, zoals gebaren met de handen, en je let op de toon en klanken van woorden. Daardoor ga je woorden beter snappen’, legt ze uit in een artikel van RTL.

Muziek op De Piramide

Daarom zijn we op De Piramide veel bezig met muziek. Zo ging groep BBC vorig jaar muzikaal aan de slag met dirigeerworkshops. Drie muzikanten van het Haagse Residentie Orkest gaven de leerlingen les in dirigeren. Adam, een leerling uit groep BBC, werd klassendirigent en dirigeerde zelfs tijdens het slotconcert van het Residentie Orkest. Daarnaast is er sinds vorig jaar een prachtige muziek/klankhoek in de tussenruimte van de groepen 1 en 2.

Muziek en ontwikkeling

Muziek en taal zijn nauw met elkaar verweven. Beide bestaan uit georganiseerde geluiden. Uit hersenonderzoek bij kinderen blijkt dat het verwerken van muziek en taal sterk samenhangen. Daarnaast blijkt dat zingen en het spelen van een instrument bij 10- of 11-jarige kinderen samengaat met een vroegere en sterkere taalontwikkeling. Door te zingen ontwikkelen kinderen ook hun woordenschat. En daarnaast is het natuurlijk gewoon superleuk om met muziek bezig te zijn. Daarom zijn zingen en muziek belangrijke onderdelen van het onderwijs op De Piramide.