Hoe gaan we om met AI in het onderwijs?

vrijdag 11 augustus 2023

Artificial intelligence (AI) biedt veel kansen voor het onderwijs, maar heeft ook keerzijden. Vooral generatieve AI staat in de schijnwerpers. Dit is AI die automatisch teksten, afbeeldingen en andere content kan genereren.

Generatieve AI

Eerder verscheen er al een algemeen bericht over kunstmatige intelligentie in het onderwijs op onze website. In dit bericht gaan we in op de recente ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. Experts verwachten namelijk dat deze nieuwe technologie een grote impact gaat hebben op de maatschappij. En dus ook op het onderwijs.

Razendsnelle ontwikkeling

Kennisnet ging in gesprek met prof. dr. Eric Postma, hoogleraar AI aan Tilburg University. Volgens hem zijn dagelijks de kansen van generatieve AI te zien. Doordat commerciële bedrijven er zoveel geld aan spenderen, werkt het steeds beter en treedt een enorme competitie op. De ontwikkeling van generatieve AI gaat daarom snel.

Veroudering onderwijs

Postma ziet zelf hoe AI het onderwijs verandert. Zo heeft hij zelf studenten een programmeeropdracht gegeven, waarbij ze gebruikmaakten van ChatGPT om programmeercode te genereren. ‘Het moest een beetje bijgewerkt worden, maar het moeilijkste werk was al gedaan door ChatGPT. Eigenlijk kun je dan zeggen dat ons programmeeronderwijs per definitie al verouderd is.’

Beoordelen

Hoe beoordeel je opdrachten als leerlingen gebruik kunnen maken van generatieve AI? ‘Je zal er op een andere manier mee om moeten gaan. Je moet nog steeds kunnen programmeren, maar je moet het op een andere manier toetsen. Hetzelfde geldt voor het schrijfwerk, het schrijven van essays en dergelijke’, aldus Postma. 

AI is de toekomst

Generatieve AI is binnen 5 à 10 jaar gemeengoed verwacht de hoogleraar. ‘Dan gebruikt iedereen dit soort tools, ook professionals.’ Het onderwijs moet leerlingen daarom leren omgaan met de gegenereerde teksten. Die zijn namelijk lang niet altijd foutloos. Postma vindt dat onderwijs daarin adaptief moet zijn, omdat die AI-technieken continu veranderen. Ze worden beter of krijgen nieuwe aspecten. Ook daarin moet het onderwijs leerlingen blijven opvoeden.

Keerzijde

Postma vindt de keerzijde heel duidelijk. ‘Ik denk dat de GPT-systemen die nu vrij beschikbaar zijn echt gevaarlijk kunnen zijn. Je kunt ze een instructie geven om een programma te ontwikkelen dat door een beveiliging kan breken. Cybercriminaliteit zal daardoor een groter risico vormen, ook in het onderwijs. Daarnaast bestaat er een grote misvatting over AI. Het is geen zelfdenkend systeem, al is dat wel wat je voortdurend leest in de kranten. ‘Net als het feit dat AI discrimineert of niet genderneutraal is. Dat laatste is waar: maar dat komt doordat het de reflectie is van onze maatschappij. Wat we altijd al vermoedden, zien we terug in de modellen. Je ziet de patronen, want ze liggen vast. Dat is een mooie kans voor de maatschappij om deze onderwerpen aan te pakken’, aldus Postma. Lees hier het volledige artikel van Kennisnet.

Digitale geletterdheid op De Piramide

Op De Piramide houden we de digitale ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het onderwijs in de gaten. Vanaf dit schooljaar is aandacht voor digitale geletterdheid verplicht in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Uiteindelijk krijgt het ook een wettelijk kader. Met de ontwikkeling van eigen kerndoelen wordt digitale geletterdheid voor het eerst als leergebied opgenomen in het landelijk curriculum voor het primair onderwijs, de onderbouw voortgezet onderwijs en het (voortgezet) gespecialiseerd onderwijs. Leerlingen in het speciaal onderwijs zijn vaak nog kwetsbaarder dan leerlingen in regulier onderwijs. Het begrip van, en de omgang met de digitale wereld is net even anders dan bij andere leerlingen. Zaken als privacy, online contact en interpretatie zijn bijvoorbeeld aspecten die gevoeliger kunnen liggen. Onderwerpen zoals omgaan met digitale technologie en sociale media zullen daarom tijdens de lessen op De Piramide voorbijkomen. Zo bereiden wij onze leerlingen optimaal voor op het leven in een digitale wereld.

Bron: Kennisnet.nl